Husk dette når du skal kjøpe motorsykkel

Husk dette når du skal kjøpe motorsykkel

Den komplette guiden til drømmekjøpet.

Drømmen om kjøre en motorsykkel langs stranden om natten med vinden i håret er snart oppnådd. MC-Lappen er klar i hånden og nå skal du skaffe deg selve hovedelementet. Nemlig kjøretøyet som skal bli ditt nye fremkomstmiddel. Det er dog en del ting du bør ha i bakhodet før du signerer kontrakten og sykkelen er din.

Før kjøp

  • Hva skal du bruke motorsykkelen til? Det er forskjeller på modellene og det er derfor viktig å sette seg inn i om egenskapene passer til ønsket bruk. Er for eksempel planen å kjøre lange distanser så er det viktig med en behagelig sittestilling.
  • Sørg for å ha kontroll over hvilken sykkel du har råd til og hvilke faste kostnader du kan påkoste deg i måneden.
  • Sammenlign priser hos forhandlere, annonser og hjemmesider for en rimeligst mulig sykkel.
  • Har du riktig førerkort? Om du har klasse A1 motorsykkellappen så trenger du tilleggskurs for de tyngre klassene.
  • Les deg opp og prøvekjør flere modeller før du bestemmer deg. Da kan du teste ut hvilke kjøreengskaper som er mest ideelle for ditt bruk.
  • Skaffe deg oversikt over hvilke type forsikring du trenger, og hva dette vil koste. Ring gjerne rundt til forskjellige forsikringsselskap for best mulig oversikt.

 Les også: Hvilke rettigheter gir kjøpsloven ved motorsykkelkjøp?

Før prøvekjøringen

  • Sørg for å ha riktig sikkerhetsutstyr. Det innebærer hjelm, sykkelbukse, støvler, hansker og jakke med ryggskinne.
  • Det skal være to styrelager og disse brukes til å styre sykkelen. Sjekk at disse er i orden ved å løfte sykkelen på støtten slik at forhjulet kommer i luften. Deretter skal du forsiktig styre begge veier og kjenne at sykkelen ikke napper. Etter det så tar du tak i forgaflene, og skyver disse frem og tilbake for å kjenne at styrelagrene ikke knepper.
  • Sjekk om dekkene er hele og har riktig trykk.
  • Sjekk hvor mange kilometer sykkelen har gått.
  • Sørg for at bremsevæskenivået er normalt og ikke lekker. Denne væsken befinner seg i beholdere på styret ved forbremsen og ved bakhjulet for bakbremsen. Disse beholderne skal byttes annethvert år på verksted. Væsken skal være lysebrun og gjennomsiktig.
  • Oljen i motoren må være ren og ikke ha spoon i seg.
  • Bekreft at rammene er rette.
  • Kjedet skal ikke være for slitt. Dette kan du finne ut ved å trekke det ut fra drevet og sjekke om taggene er i bølgeform
  • Bremsene skal være faste, ikke ha slitne vaiere og ikke lekke bremsevæske
  • Ta en nøye titt for å avdekke unormale riper eller hakk i skiver og tromler.

 

Underveis på turen

  • Sjekk om bremsen fungerer optimalt ved å teste den i flere forskjellige hastigheter. Test også clutch og nødknappen som stopper motoren.
  • Demperne skal ikke lage lyd, og de skal heller ikke gå i bånn når sykkelen blir presset ned.
  • Hør etter om det er normal motorlyd. Den skal være stille og jevn på tomgang.
  • Ta en titt på eksosen. Blåfarget eksos når motoren er varm kan nemlig tyde på stort oljeforbruk. Det kan igjen føre til kostbare reparasjoner.
  • Kontroller at det ikke er oljelekkasje på motor, girkasse, framgaffel og støtdempere.
  • Når du prøvekjører sykkelen så ta den gjerne med til et verksted som kan ta en fullstendig sjekk.

Les om heving av motorsykkelkjøp her

Papirsjekken

  • Gå igjennom serviceheftet og kvitteringer for å forsikre deg om at sykkelen har blitt jevnlig servicesjekket. Få også oversikt over hvor ofte sykkelen skal på service.
  • Sjekk at rammenummeret stemmer med vognkortet.
  • Undersøk om sykkelen har vært i ulykker og om alt har blitt reparert etter disse.
  • Husk å få med det originale vognkortet, og meldingsdelen på dette skal være utfylt av både kjøper og selger. Denne delen skal leveres til Statens Vegvesen. Da blir eierskiftet registrert og selger unngår at kjøretøyet blir brukt med vedkommendes navn.
  • Sjekk i Brønnøysundregisteret om sykkelen er belånt med restgjeld, registrert og at det faktisk er selger som eier den.
  • Kjøpskontrakt er viktig. Det er mange saker ender opp hos forbrukerrådet, og mangel av kontrakt gjør tvistene vanskeligere. Om det er heftelser på kjøpekontrakten så må du ikke skrive under før disse er fjernet.
  • Kontakt NMCU for tilgjengelig kjøpekontrakt, tilstandsrapport og hvordan du går frem i dialog med Brønnøysundregisteret

 

Til slutt er det verdt å nevne

  • Vær obs om det står at sykkelen «selges som den er», er noe med lignende ordlyd. Dette kan begrense dine rettigheter om det er noe feil med sykkelen. Du har likevel retten på din side om varen er i dårlige stand enn du hadde grunn til å regne med, og om selgeren har hold tilbake opplysninger .

 

Dette er hovedmodellene:

Cruiser- Denne sykkelen har et høyt styre, og sittestillingen er bakoverlent slik at bena er fremstrakt.

Touring – Denne er god til å bruke på tur. Den har en rett sittestilling, vindskjerm og vesker.

Sport- En sykkel for deg som elsker fart. Motoren har høy effekt og sittestillingen er foroverliggende.

Offroad/Motard – Denne er for kjøring utenfor vanlig vei.

Classic/nakne – Denne har ikke vindskjerm og har rett sittestilling.

Hybrid – En miks av flere forskjellige modeller.

 

Les om feil og mangler ved kjøp av motorsykkel her

Av advokat Eirik Teigstad

Biladvokat Teigstad

Jeg heter Eirik Teigstad og er én av ni advokater og fullmektiger i Advokatfirmaet Teigstad AS. Jeg har noe bilteknisk bakgrunn fra tidligere. Vi hjelper deg med reklamasjonssaker etter bilkjøp og bilsalg. Vi er biladvokater i TV2 Broom og Bilforumet.

Spørsmål om reklamasjon etter bilkjøp eller bilsalg?

Send en uforpliktende henvendelse til advokatene i Advokatfirmaet Teigstad AS dersom du har spørsmål om heving, prisavslag og erstatning.