Heving av bilkjøp

ChatGPT Image 30. apr. 2025, 18_09_23 (1) (1)

Når du står overfor et problem med en bruktbil du har kjøpt, kan heving av bilkjøp være løsningen. Heving innebærer at du får tilbake kjøpesummen for bilen, og bilen blir tilbakelevert til selgeren. Dette kan gjelde både ved kjøp av bruktbil hos forhandler og ved bruktbilkjøp mellom private. I noen tilfeller kan det være aktuelt å heve kjøpet etter flere forsøk på utbedring, for eksempel dersom bilen har gjentatte feil som ikke kan utbedres.

Heving av bilkjøp: dine rettigheter og hvordan du går frem

Hos biladvokat.no har vi hjulpet mange bilkjøpere og -selgere med å forstå rettighetene sine etter at de har fått hevingskrav rettet mot seg. Vi gir juridisk bistand både til de som har kjøpt bilen, og til de som står i fare for å få et krav om heving etter salg. I denne artikkelen går vi gjennom hva det innebærer å heve bilkjøp, hvilke rettigheter du har, og hvordan du kan gå frem i slike saker.

Når kan du heve et bilkjøp?

For å heve et bilkjøp, må det foreligge en vesentlig mangel ved bilen. Dette kan være alt fra skjulte feil og mangler til feil som gjør bilen vanskelig å bruke. Eksempler på vesentlige mangler kan være:

  • Motorhavari som ikke kan utbedres, eller som har vært et problem siden kjøpet.

  • Kondemnert bil som er solgt som «helt skadefri», men som viser seg å ha store strukturelle skader.

  • Feilaktige opplysninger om bilens tilstand, for eksempel at bilen skulle ha firehjulstrekk, men dette er ikke tilfelle.

  • Gjentatte problemer som ikke kan utbedres etter tre forsøk. Hvis forhandleren har hatt flere muligheter til å utbedre mangelen uten suksess, kan du ha rett til å heve kjøp av bil.

Hvordan heve bilkjøp?

For å heve et bilkjøp, er det flere steg du må følge:

  1. Dokumenter mangelen: Ta bilder og samle annen dokumentasjon, som for eksempel verkstedsrapporter eller vurderinger fra NAF. Dokumentasjonen er viktig for å bevise at bilen har en vesentlig mangel som ikke kan utbedres.

  2. Kontakt selger: Send en skriftlig reklamasjon til selgeren. Her må du tydeliggjøre at du ønsker å heve kjøpet av bruktbil eller ny bil, og at feilen ikke kan repareres.

  3. Gi selger muligheten til å rette feilen: Ifølge forbrukerkjøpsloven har selgeren rett til å rette feilen, men hvis det ikke skjer innen rimelig tid, kan du kreve heving.

  4. Heving etter gjentatte feil: Hvis feilen ikke er utbedret etter flere forsøk (for eksempel heve kjøp etter 3 ganger), kan du kreve heving. Dette gjelder spesielt for bruktbilgaranti og garantier ved kommisjonssalg.

Hva skjer hvis selgeren ikke godtar heving?

Dersom selgeren nekter å godta heving av bilkjøpet, kan du ta saken videre til Forbrukertilsynet eller Forliksrådet. En alternativ løsning kan være å forhandle frem et prisavslag eller kompensasjon for mangelen, men i tilfeller med alvorlige feil kan det være best å heve bilkjøpet.

Hva sier loven om heving av bilkjøp?

Når du kjøper bil fra en forhandler, er du beskyttet av forbrukerkjøpsloven. Denne loven gir deg sterke rettigheter, inkludert en reklamasjonsfrist på fem år. Dersom du har kjøpt bilen fra en privatperson, gjelder kjøpsloven, som gir noe svakere beskyttelse, men gir deg fortsatt rett til å heve kjøpet dersom det foreligger et vesentlig kontraktsbrudd.

Forbrukerkjøpsloven 27 og kjøpsloven heve kjøp gir klare retningslinjer for når du kan heve et kjøp. Det er viktig å merke seg at kosmetiske feil eller feil som skyldes normal slitasje vanligvis ikke gir rett til heving. Hvis feilen kan utbedres uten store kostnader, kan retting være et bedre alternativ enn heving.

Heving av bilkjøp mellom privatpersoner

Ved heving av kjøp mellom privatpersoner, er reglene litt mer fleksible, men fortsatt mulige å håndheve. Hvis du har kjøpt en bil fra en privatperson og oppdager skjulte feil som ikke ble opplyst om ved kjøpet, kan du ha rett til heving, spesielt hvis mangelen er vesentlig. Det er også viktig å huske på at kjøpers undersøkelsesplikt gjelder, men dersom du kan påvise at selgeren har unnlatt å opplyse om viktige feil, kan du fortsatt kreve heving.

Retten til å heve kjøp av bruktbil

Når du kjøper bruktbil, enten fra forhandler eller privat, har du som kjøper rettigheter. Hvis bilen ikke er i den stand du forventet eller har vesentlige feil, kan du kreve heving av kjøpet. Dette gjelder også dersom bilen er solgt som selges som den er og viser seg å ha skjulte mangler.

Dersom bilen er garanti bruktbil forhandler, kan det være spesifikke garantivilkår som gir deg rett til heving dersom bilen ikke møter de kravene som er satt i garantien.

Hva skjer ved kondemnering av bil?

En bil som blir kondemnert kan føre til at du har rett til heving av kjøpet. Dette gjelder dersom bilen har store, alvorlige feil som gjør den ubrukelig for det formålet du kjøpte den til. Retten til kondemnering av bil kan gi deg rett til å få tilbake kjøpesummen, spesielt hvis det viser seg at bilen ikke kan repareres eller omsettes på en trygg måte.

Hva gjør du hvis du er usikker på rettighetene dine?

Er du usikker på om du har rett til å heve et bilkjøp, kan du ta kontakt med en biladvokat for rådgivning. Vi kan hjelpe deg med å vurdere om du har et hevingsgrunnlag og veilede deg gjennom prosessen. Hos Biladvokaten tilbyr vi gratis vurdering av hevingssaker, slik at du kan få den hjelpen du trenger uten forpliktelser.

Oppsummering:

  • Heving av bilkjøp er en løsning ved vesentlige mangler som ikke kan utbedres.

  • Forbrukerkjøpsloven gir sterk beskyttelse ved kjøp fra forhandler, mens kjøpsloven gjelder ved kjøp mellom private.

  • Dokumenter feilen, send en skriftlig reklamasjon og gi selgeren muligheten til å rette feilen.

  • Hvis selgeren nekter heving, kan du ta saken videre til Forliksrådet eller Forbrukertilsynet.

Har du en sak som gjelder heving av bilkjøp? Ta gjerne kontakt med oss for en gratis vurdering!

Har du kanskje en sak? Send oss beskrivelse av saken – få gratis førstevurdering 

Reklamasjon er en klage. Av bevishensyn bør den være skriftlig. Ved reklamasjon gir kjøper beskjed om at mangel påberopes og det kan/bør også gis uttrykk for hva som kreves. Særlig gjelder dette ved hevingskrav etter kjøpsloven. Her gjelder en egen frist for å fremsette krav om heving. Ellers må man være obs på at fristen for å reklamere er todelt. Den ene fristen gjelder reklamasjon «innen rimelig tid», mens den andre fristen regulerer absolutt frist for å reklamere. Denne er 2 år etter kjøpsloven og 5 år ved forbrukerkjøp. En reklamasjon som er for sent fremsatt medfører ofte at kravet må ansees bortfalt. Mangelen kan ikke lenger gjøres gjeldende. Fra dette utgangspunktet kan likevel mangel gjøres gjeldende i enkelte tilfeller. I forhold til den relative fristen, kravet til reklamasjon «innen rimelig tid», kan en for sent fremsatt reklamasjon likevel gjøres gjeldende dersom selger begir seg inn på realitetsdrøftelser uten å påberope at reklamasjonen er fremsatt for sent. Reklamasjonsfristen kan også settes til side dersom selger beviselig har opptrådt uredelig. 

Mangel i dagligtalen er ikke det samme som mangel i lovens forstand. Mangel er en fellesbetegnelse for en rekke forhold som kan medføre at kjøper har et krav mot selger. Grovt skissert vil mangel foreligge i følgende tilfeller der det foreligger brudd på avtalen, selger har gitt uriktige opplysninger om objektet, selger har gitt uriktige opplysninger om objektet eller objektet viser seg å være i (vesentlig) dårligere stand enn det kjøper kunne forvente. Nærmere om hva som er mangel fremgår av kjøpsloven §§ 17, 18 og 19. I forbrukerkjøpsloven er mangelsbestemmelsen særlig §§ 15 og 16. 

Kjøper kan ved mangel på objektet kreve utbedring, prisavslag, erstatning heving heving av kjøpet. 

Selger har rett til å få oppgjør for kjøpesummen. Ved mangel på bilen kan selger kreve å få utbedre mangelen. 

Dekning av advokatutgifter forutsetter følgende: 

For at selger skal få dekket advokatutgifter må bilen ha vært forsikret på salgstidspunktet. Dette gjør de aller fleste. Men, dersom du tar forsikringen av bilen en periode før du selger den vil du senere ikke kunne få dekket rettshjelp under forsikringen. 

For kjøper gjelder at bilen må ha vært forsikret på tidspunktet for grunnlaget for uenigheten(«tvisten») og når uenigheten oppstår. De fleste kjøpere i dag tegner alltid forsikring umiddelbart ved kjøpet og holder forsikring i kraft etter det. 

Felles: 

Det må sannsynliggjøres at det foreligger en «tvist». Det vil si at kjøper har fremsatt et krav og at kravet helt eller delvis er bestridt av selger. Typisk vil dette gjelde der kjøper har fremsatt et skriftlig mangelskrav og dette mangelskravet er skriftlig bestridt av selger. 

Merk at alle privatpersoner har rettshjelp inn unden den ordinære bilforsikringen. For næringsdrivende må det foretas en nærmere sjekk av de konkrete vilkårene. 

Dekningen er som regel på kr 100 000 for privatpersoner. For næringsdrivende kan den være vesentlig høyere. Egenandelen er som regel omkring kr 4000, men noe høyere for næringsdrivende. Når egenandelen er betalt har man 80% dekning inntil makssummen. 

Merk at det kan være en meldefrist. Vi søker ofte for våre klienter ved oppstart av oppdraget. 

Vilkår kan variere og det er derfor nødvendig å sjekke hver enkelt forsikring.