Drømmebåten hadde ukjente feil og mangler

Drømmebåten hadde ukjente feil og mangler

Kjøper gikk til retten da båten var i verre stand enn forventet

 Den 23 år gamle Fairline Targaen ble solgt til Hobølsmannen for 785 000 kroner, skriver Moss Avis. Han hadde sett vidunderet i en FINN-annonse og ble veldig interessert. Mannen var på visning av båten tre ganger og ble svært imponert over standarden.

Kjøperen ble informert om at båten trengte litt bunnstoff og bytting av anoder, men ellers var båten i god stand. Han signerte kontrakten under «som den er» klausulen og fikk ingen garanti.

Les også: Reklamasjon på båtkjøp når båten er dårlig vedlikeholdt

Båten trengte reparasjoner. Det ble kostbart.

Dessverre varte ikke båtdrømmen lenge. Båtens mangler var nemlig betydelig mer omfattende enn det som ble kommunisert. Et verksted utberedte skadene og regningen endte på  415 000 kroner. Da kjøper purret selger for dette fikk han beskjed om at båten faktisk var kjøpt uten garanti.

Kjøper tok derfor kravet om prisavslag til Nedre Romerike Tingrett. Han ønsket at retten skulle bruke skjønn om erstatningsbeløpet og var villig til å akseptere at 150 000 kroner av summen var  normale påkostninger.

Selgeren mente derimot at ingen av manglene kunne det kreves prisavslag for. I tillegg pekte han på det faktum at kjøperen ikke var førstegangskjøper, og hadde båterfaring. Han hevdet også at kjøper ikke kunne forvente en helt strøken båt. Reparasjonene på 400 000 kroner syntes han var sløsing og helt unødvendig.

Les om å heve båtkjøp her

Retten mente at selger hadde misligholdt opplysningsplikt

Retten kom frem til at på en så gammel båt så ville det oppstå behov for reparasjoner og vedlikehold. Kjøper hadde heller ingen undersøkelsesplikt, men selgeren derimot har opplysningsplikt .Selgeren hadde også solgt båten for 160 000 kroner mer enn han selv ga for den året før. Retten slo fast at kjøper kunne forvente at tilstanden på båten var bedre enn det som var tilfelle.

De var derimot enige i at ikke alle reparasjonene var nødvendige. De fikk en spesialist til å vurdere forbedringene, og han reagerte på turboer som var byttet ut uten funksjonstest.

Enden på historien var at kjøperen fikk et prisavslag på 200 000 kroner, noe han var fornøyd med.

-En selger kan ikke unnlate å fortelle om feil og mangler uten at det koster. Jeg kommer ikke til å anke avgjørelsen, men jeg vet ikke hva kjøper kommer til å gjøre. I sommer har vi brukt båten mye og storkost oss på sjøen, sier han til avisen.

Siden ingen av partene vant saken helt måtte de selv betale sine saksutgifter.

Les her om hvilke rettigheter forbrukerkjøpsloven gir ved båtkjøp

Av advokat Eirik Teigstad

Biladvokat Teigstad

Jeg heter Eirik Teigstad og er én av ni advokater og fullmektiger i Advokatfirmaet Teigstad AS. Jeg har noe bilteknisk bakgrunn fra tidligere. Vi hjelper deg med reklamasjonssaker etter bilkjøp og bilsalg. Vi er biladvokater i TV2 Broom og Bilforumet.

Spørsmål om reklamasjon etter bilkjøp eller bilsalg?

Send en uforpliktende henvendelse til advokatene i Advokatfirmaet Teigstad AS dersom du har spørsmål om heving, prisavslag og erstatning.