Vi får mange henvendelser av mennesker som stiller spørsmål vedrørende angrerett bilkjøp. Andre lurer på om det er noen angrefrist ved privatkjøp. Mange er enten misfornøyde med bilen eller har ikke lenger bruk for bilen. Vi har derfor laget denne artikkelen for deg som lurer på spørsmål angående angrerett bilkjøp.

Det er viktig å være klar over at dersom ikke bilen er i samsvar med avtalen, vil du uansett ha krav mot selger selv om du ikke har angrerett eller angrefrist. Disse vil vi også gå gjennom i denne artikkelen.

Husk at bilforsikringen din som oftest dekker store deler av advokatutgiftene, slik at det ofte vil lønne seg å bruke advokat. Ofte er selger en profesjonell bilforhandler som kan utnytte en kjøper som ikke er klar over sine rettigheter. Eller så er selger en privat part som har ansatt profesjonell bistand. Særlig i slike tilfeller er det uheldig å føre saken uten profesjonell hjelp. Vi hjelper deg gjerne med å finne ut om bilforsikringen din dekker advokatutgiftene. 

Denne artikkelen er primært for bilkjøpere. Er du en bilselger som ønsker å vite mer om selgers rettigheter ved salg av bruktbil kan du lese denne artikkelen.

angrerett bilkjøpHva følger av avtalen?

Det aller første du må være klar over vedrørende angrerett bilkjøp er at det er avtalen som er det sentrale. Følger det av avtalen at kjøper har en angrerett eller angrefrist på for eksempel 14 dager vil dette naturligvis gjelde. Det samme gjelder dersom det står at kjøper har en avbestillingsrett innenfor en viss periode.

Står det intet klart i kontrakten må en tolke kontrakten. Dersom det for eksempel ikke fremgår eksplisitt, men følger av kontraktens sammenheng at kjøper har en angrerett eller angrefrist, vil dette nødvendigvis også gjelde. På den annen side vil det ikke være noen angrerett eller avbestillingsrett dersom det står eksplisitt i kontrakten at kjøper ikke har noen angrerett eller avbestillingsrett.

Merk likevel at innenfor forbrukerkjøpsloven kan en ikke avtale vilkår som er mindre gunstig for forbruker enn det som følger av loven. Vi vil skrive mer om dette senere.

Først i tilfeller der angrerett bilkjøp ikke er regulert i kontrakten må en se hen til hva som står i lovene. Da må en først finne ut hvilken lov som kommer til anvendelse.

Hvilken lov kommer til anvendelse?

Det er enten forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven som vil komme til anvendelse i spørsmål vedrørende angrerett bilkjøp. Forbrukerkjøpsloven er mer gunstig for kjøper siden denne er ment å beskytte forbrukere mot sterkere avtaleparter.

Forbrukerkjøpsloven vil komme til anvendelse der en privatperson kjøper en bil av en næringsdrivende. Dette vil typisk være en bilforhandler eller et bilverksted. Dersom en privatperson kjøper en bil av en annen privatperson vil kjøpsloven komme til anvendelse. Privatkjøp er som oftest der de fleste tvistene oppstår.

Du kan lese mer om forskjellen på kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven i denne artikkelen. Vi har for øvrig skrevet meget fyldige artikler om hvilke rettigheter en kjøper kan utlede av kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven i disse artiklene. Om en har kjøpt en ny bil eller en bruktbil har ingen betydning for hvilke lovregler som kommer til anvendelse, slik mange synes å tro.

Gir loven noen angrerett eller angrefrist?

I det store og det hele er svaret dessverre nei. Det klare utgangspunkter i norsk rett er at avtaler skal holdes. Det ville vært vanskelig å være en bilforhandler dersom bilkjøpere stadig kunne levere tilbake bilen. Det er derfor det klare utgangspunkt i både kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven at kjøper ikke har angrerett eller angrefrist ved bilkjøp.

Forbrukerkjøpsloven gir imidlertid kjøper en liten nødløsning. Det følger av loven at kjøper har en avbestillingsrett før bilen er levert. Merk at avbestillingsretten ikke gjelder hvis du har fått bilen overlevert. Merk også at dette er en avbestillingsrett mot erstatning. Dette betyr at kjøper må kompensere bilforhandleren for hans økonomiske tap som følge av avbestillingen.

Hvor stort dette økonomiske tapet er vil variere ut fra saksforholdet. Dersom for eksempel bilforhandleren kjøper en bil for 150 000 og selger den videre til deg for 180 000 vil erstatningssummen ligge rundt 30 000. Men hvor stor avbestillingssummen vil være er et veldig komplekst tema, og vi vil ikke gå nærmere inn på dette i denne artikkelen.

Merk også som nevnt tidligere at forbrukerkjøpsloven ikke kan fravikes til ugunst for kjøper. En klausul i kontrakten som sier at kjøper ikke har noen avbestillingsrett før levering vil dermed ikke være gyldig.

Merk at angrerettloven i noen tilfeller gir en forbruker en angrerett når forbrukeren handler utenfor fast utsalgssted, slik som internett og dørsalg. Angrefristen er da som oftest på 14 dager.

Hvilke andre alternativer har man?

Dersom en ikke har noen angrerett bilkjøp vil en være avhengig av at bilen har en mangel dersom en vil nå frem med noen krav mot selger. Ønsker man å levere tilbake bilen mot å få pengene tilbake blir alternativet å heve bilkjøpet. Vi kommer tilbake til dette.

I enkelte tilfeller kan man nå frem med krav mot selger dersom det ikke foreligger en mangel. Dette er i de sjeldne tilfellene der avtalen er «urimelig» etter avtaleloven § 36. Dette er for eksempel der kjøper har betalt en blodpris for en bruktbil som ikke er kjørbar. Terskelen er imidlertid relativt høy, hvilket gjør det vanskelig å nå frem med et krav etter denne bestemmelsen.

Foreligger det en mangel?

Som oftest er en altså avhengig av at det foreligger en mangel for at man skal nå frem med et krav mot selger. Mangelsbegrepet går enkelt sagt ut på at det er noe feil med bilen. Det foreligger en mangel ved bilkjøpet dersom ikke bilen er i samsvar med det som er avtalt. Dette betyr at man først må se på hva som er avtalt.

Det vil da være hovedsakelig kjøpekontrakten, men også for eksempel bilannonsen kan være relevant. Deretter må en se på bilen for å se om den samsvarer med hva som står i kontrakten.

Det sentrale momentet er om bilen samsvarer med kjøpers berettigede forventning. Hvilken forventning man kan ha til bilen vil bero på en rekke momenter. Har du kjøpt en ny bil av en bilforhandler, skal den normalt være plettfri. Er den ikke det vil det foreligge en mangel. Har du kjøpt en bruktbil derimot vil saken være noe annerledes.

Igjen må man se konkret på saken. Er bilen for eksempel 20 år gammel, og kjøper betalte en svært liten sum for bilen, må en forvente at bilen ikke er helt perfekt. Hvis bilen kun er 5 måneder gammel, og kjøper betalte nærmest det samme som for en ny bil, må en forvente at bilen fungerer bra.

Det vil også foreligge mangel ved bilkjøpet hvis selger har brutt sin opplysningsplikt. Dette innebærer at selger enten har tilbakeholdt viktige opplysninger eller opplyst om forhold ved bilen som er uriktige. Selger kan for eksempel ha opplyst om at motoren fungerte perfekt, selv om han visste at bilen hadde motorstopp.

Særlig kompleks blir vurderingen der selger har inntatt et «som den er» forbehold i kontrakten. Dette innebærer at bilen selges «som den er». Dette er en klausul som er ment å beskytte selger mot skjulte mangler som skulle vise seg etter bilen er overlevert til kjøper.

Terskelen for at det vil foreligge en mangel vil da bli høyere innenfor kjøpsloven, men forbeholdet vil ikke ha særlig betydning innenfor forbrukerkjøpsloven. Du kan lese mer om «som den er» forbehold i denne artikkelen.

Mangelsbegrepet er ofte komplekst og vi har skrevet en utfyllende guide om mangelsbegrepet i denne artikkelen.

Hvilke sanksjoner har kjøper som følge av mangler?angrerett bilkjøp

Dersom det foreligger en mangel ved bilkjøpet vil kjøper ha en rekke mangelssanksjoner tilgjengelige. Dette vil hovedsakelig være retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning. Dersom du lurte på om du hadde angrerett bilkjøp vil du sannsynligvis ønske å heve bilkjøpet.

Retting:

Retting er den primære beføyelsen og innebærer at selger reparer mangelen. Er det noe galt med frontlykten reparerer selger denne. Siden retting er den primære beføyelsen innebærer det at en retting av bilen vil avskjære de andre mangelsbeføyelsene. En kan ikke kreve prisavslag dersom selger har rettet mangelen.

Selger har også en rett til å rette. Dette innebærer at kjøper ikke kan kreve prisavslag eller heving av bilkjøpet før selger har blitt gitt en mulighet til å rette. Du kan lese mer om retting her.

Omlevering:

Omlevering innebærer at selger tar tilbake den mangelfulle bilen og leverer en ny bil som er i samsvar med kontrakten. Det er ikke til å komme unna med at omlevering vil være ganske upraktisk ved bruktbilkjøp.

Denne beføyelsen vil derfor være mest aktuell i tilfeller ved kjøp av ny bil hos forhandler. Forhandleren kan da ha flere nye biler av lik sort, og vil ønske å heller levere deg en av disse.

Prisavslag:

Prisavslag innebærer grovt sagt at kjøper får en økonomisk kompensasjon som skal tilsvare verdien mangelen medførte bilens verdi. Prisavslag vil være særlig aktuelt ved handel mellom private parter. Du kan lese mer om prisavslag i denne artikkelen.

Heving:

Bilkjøpere ønsker som oftest å heve bilkjøpet. Dette innebærer at kjøper leverer tilbake bilen og får pengene tilbake. Det er imidlertid en ganske høy terskel for å heve kjøpet, siden utgangspunktet er at avtaler skal holdes. Innenfor kjøpsloven er det et krav om at mangelen må være vesentlig. Innenfor forbrukerkjøpsloven er kravet litt lavere; mangelen må ikke være uvesentlig.

Om terskelen er oppfylt vil bero på en konkret vurdering der en rekke momenter vil være aktuelle. Etter høyesterettspraksis er vurderingstemaet om kjøper har rimelig grunn til å si seg løst fra kontrakten.

Det første sentrale momentet er mangelens betydning for kjøper. Jo større betydning mangelen har, jo større sjanse er det for å heve. Er bilen ikke kjørbar, vil dette tale i retning av heving. Videre vil det være av stor betydning om for eksempel prisavslag vil kunne kompensere for mangelen, siden en ønsker primært at avtalen skal bestå.

Vil kjøper kompenseres tilstrekkelig ved prisavslag, er dette foretrukket. Videre vil det ha betydning om selger er å bebreide for mangelen. Har for eksempel selger tilbakeholdt viktige opplysninger ved bilsalget vil han være mindre verneverdig og det vil være større sjanse for å heve.

En rekke andre momenter vil være sentrale, og alt i alt må svaret bero på en konkret helhetsvurdering fra sak til sak. Vi har skrevet en fyldig artikkel om å heve bilkjøp i denne artikkelen.

Erstatning:

Erstatning innebærer at kjøper får kompensert sitt økonomiske tap som følge av mangelen. Erstatning er noe annet enn prisavslag. Formålet med prisavslag er å gjenopprette den økonomiske balansen i avtalen. Formålet med erstatning er å kompensere kjøper for hans øvrige økonomiske tap som følge av mangelen.

Har for eksempel bilen havarert mens kunden var på vei til et viktig møte, vil kjøper kunne få erstattet en dyr taxitur han måtte betale for å rekke møtet. Det er flere vilkår for å få erstatning. Det må foreligge et ansvarsgrunnlag, et økonomisk tap, og det må være årsakssammenheng. Du kan lese mer om disse vilkårene i denne egne artikkelen om erstatning. Merk at erstatning kan kreves i tillegg til de andre beføyelsene.

Selv om du ikke har noen angrerett eller angrefrist kan du altså i en del omstendigheter ha andre krav mot selger.

Husk å reklamere!

angrerett bilkjøpI alle artiklene våre påminner vi kjøper om at han må huske å reklamere dersom han har oppdaget en mangel. Både kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven inneholder regler for at kjøper må si fra til selger om mangelen innen visse frister.

Vi har en relativ reklamasjonsfrist og en absolutt reklamasjonsfrist. Følger du ikke disse reglene vil du kunne miste kravet ditt. Disse reglene har vært en felle for mange bilkjøpere.

Innenfor den relative reklamasjonsfristen må du reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Dette er hovedregelen i både kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven. Rimelig tid vil som oftest være rundt et par uker. Merk at fristen også løper fra det tidspunktet kjøper burde oppdaget mangelen.

Innenfor forbrukerkjøpsloven har en imidlertid en tilleggsregel som er svært gunstig for forbrukeren. Forbrukeren har aldri mindre tid på å reklamere enn to måneder fra han oppdaget mangelen. Har du handlet en bil av en næringsdrivende vil du dermed ha en stor fordel.

Innenfor den absolutte reklamasjonsfristen må du levere innen visse absolutte frister etter du overtok bilen. Reglene er ment for at kjøper før eller siden skal kunne si seg ferdig med kjøpet. Innenfor kjøpsloven er denne fristen to år, mens i forbrukerkjøpsloven er fristen på hele fem år.

Det er mange flere komplekse og detaljerte regler for reklamasjon. Du kan lese mer om disse i denne egne artikkelen om reklamasjonsfristene.

Kontakt oss for spørsmål om angrerett bilkjøp

Biladvokat.no har flere advokater med teknisk og juridisk erfaring på området. Ta kontakt med oss for en gratis og uforpliktende samtale dersom du lurer på spørsmål om angrerett bilkjøp, eller spørsmål om angrefrist. Vi hjelper deg også gjerne med andre spørsmål angående ditt bilkjøp. Husk at bilforsikringen dekker en store del av advokatutgiftene. Det vil derfor ofte lønne seg å få hjelp av advokat. Vi hjelper deg gjerne med å finne ut om bilforsikringen din dekker advokatutgiftene dine. Kontakt oss per e-post eller telefon, eller fyll inn skjemaet til høyre.